Aktualności

15.05.2023


Zapraszamy do udziału w badaniu rozwoju samoświadomości, rozumienia czasu oraz myślenia o przeszłych i przyszłych wydarzeniach

Jesteś rodzicem dziecka w wieku prawie dwóch lat (18-24 miesiące)? Interesujesz się, jak u dzieci rozwija się samoświadomość, rozumienie czasu oraz zdolność do myślenia o przeszłych i przyszłych zdarzeniach? Jeśli tak, zachęcamy Ciebie oraz Twoje dziecko do udziału w projekcie naukowym pt. „Od dotknięcia kropki do Mentalnych Podróży w Czasie. Rola Ja w rozwoju pamięci autobiograficznej i myślenia o przyszłości”.

Badanie będzie składać się z dwóch spotkań w odstępie około tygodnia. Za udział w projekcie przewidziane jest wynagrodzenie w kwocie 200 zł brutto (176 zł netto) wypłacane po drugim spotkaniu. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do wypełnienia formularza zgłoszeniowego (https://forms.office.com/e/Zb5Qk0Yc8w). Na Państwa skrzynkę mailową zostaną przesłane szczegółowe informacje dotyczące badania i terminy wizyty w laboratorium do Państwa wyboru.

W przypadku pytań prosimy o kontakt z kierowniczką badania: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ; tel. 452 165 734.

 

05.01.2022

Zapraszamy Rodziców/Opiekunów dzieci pomiędzy 18 a 47 miesiącem życia do wzięcia udziału w projekcie naukowym, którego celem jest opisanie rozwoju kompetencji pragmatycznej polskich dzieci. Szczegóły dotyczące udziału w projekcie znajdą Państwo na załączonym plakacie oraz na stronie projektu (LINK).

15.12.2021

Apel do specjalistów praktyków dotyczący funkcjonowania dzieci dwujęzycznych w kontekstach edukacyjno-społecznych (LINK)

Zapraszamy do zapoznania się i wsparcia apelu powstałego w ramach konferencji "Dziecko z doświadczeniem migracji" (LINK)

12.06.2021

Zwracamy się z uprzejmą prośbą do rodziców 3 i 4-latków o pomoc w zebraniu danych dotyczących rozwoju gramatyki u dzieci w tym wieku. Aby wziąć udział w badaniu, należy kliknąć w LINK. Zostaniecie w nim Państwo poproszeni o wskazanie, jakiego typu zdań używają Państwa dzieci.

Więcej informacji na temat badań znajdziecie Państwo na facebooku i instagramie.

Dziękujemy!

15.04.2021

Z radością zawiadamiamy, że właśnie w otwartym dostępie ukazał się artykuł członków naszego zespołu, podsumowujący wyniki zebrane w ramach projektu "Narodziny i rozwój zdolności do mentalizacji", prowadzonego w naszym laboratorium w latach 2012-2015. Serdecznie zapraszamy do lektury!

31.03.2021

Laboratorium Psychologii Rozwoju Małego Dziecka obchodzi w tym roku dziesięciolecie swojej działalności!

Z tej okazji zapraszamy do udziału w sympozjum pt. "Interaction, communication and mental coordination: how social understanding develops", które odbędzie się online 16 kwietnia tego roku.

Informacje dotyczące sympozjum wraz odnośnikiem do formularza, którego wypełnienie jest niezbędne do udziału w sympozjum znajdziecie Państwo w zaproszeniu.

22.03.2021

Ukazał się nowy artykuł członków naszego zespołu: mgr Joanny Jakubowskiej, dr Anny Filip i dr hab. Marty Białeckiej-Pikul. Tekst nosi tytuł "The coin that is most current is flattery? Stability and discontinuity of false praise-telling from 5 to 7 years of life" i dotyczy udzielania fałszywych pochwał przez dzieci. Zapraszamy do lektury!

27.11.2020

Szanowni Państwo,

zachęcamy do udziału w projekcie badawczym, którego celem jest odpowiedź na pytanie jak dzieci w wieku przedszkolnym rozumieją sytuacje i zachowania społeczne.

Niestety do udziału w badaniu możemy dziś zaprosić tylko dzieci urodzone:

od września 2016 do kwietnia 2017

od września 2014 do kwietnia 2015

Badanie odbędzie się w formie online – w postaci wideokonferencji przeprowadzonej poprzez aplikację Zoom (czas trwania spotkania ok 0,5 godziny) w wybranym przez rodzica terminie (dostępne zarówno terminy w dni powszednie jak i w weekendy). Forma ta została wybrana ze względu na pandemię COVID-19 i jest z powodzeniem stosowana przez amerykańskich psychologów rozwojowych.

Szczegółowe informacje zawarte zostały w dołączonym pliku PDF.

W przypadku zainteresowania udziałem Państwa dziecka w badaniu prosimy o wypełnienie wstępnej ankiety:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=6yYO676_0keekOvSQm2862XJwcYS40VNi2cEMemti1lUNFhIU0FZMUhFSTMyRFFIMTJUV1IwTkdQMS4u

mgr Anna Jurasińska, kierowniczka projektu

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

dr hab. Marta Białecka-Pikul, prof. UJ, opiekunka naukowa projektu

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

17.11.2020

Nakładem wydawnictwa PWN ukazała się książka pt. "Psychologia Wychowania. Wybrane problemy", w powstaniu której udział mieli członkowie zespołu naszego laboratorium: dr hab. Marta Białecka-Pikul, dr Arkadiusz Białek i mgr Martyna Jackiewicz-Kawka. Zapraszamy do lektury!

19.10.2020

Z żalem informujemy, że w dniu 12 października zmarła prof. Leslie Rescorla, wspaniały człowiek i wybitny psycholog rozwojowy. Nie potrafimy napisać o Pani Profesor piękniej niż jej Bliscy.

https://www.legacy.com/obituaries/burlingtonfreepress/obituary.aspx?n=leslie-altman-rescorla&pid=196956210

Chcemy na ręce Bliskich złożyć wyrazy naszego współczucia i powiedzieć, że możliwość współpracy z Panią Profesor nad polską wersją jej narzędzia - Language Development Survey (https://pubs.asha.org/doi/abs/10.1044/2016_JSLHR-L-15-0385) była dla nas niezwykłym doświadczeniem i zaszczytem.

https://www.researchgate.net/profile/Leslie_Rescorla

https://www.inquirer.com/obituaries/leslie-rescorla-bryn-mawr-college-psychologist-child-study-center-delayed-speech-in-toddlers-dies-obituary-obituaries-20201015.html

Od 23 lutego będziemy spotykać się w czwartki od godziny 15:00. Na początku będziemy prezentować postępy w prowadzonych badaniach, przygotowywanych artykułach, wystąpieniach konferencyjnych, a także pracach doktorskich.

Następnie będziemy ćwiczyć statystyczne analizy danych w programie Mplus.

 

  • 05.01     dr Marta Szpak Szkolenie Syntax SPSS
  • 12.01     dr Marta Szpak, dr hab. Marta Białecka-Pikul Pomiar uświadamiania sobie umysłu dziecka  w narracjach rodziców
  • 26.01     mgr Joanna Jakubowska Odwoływanie się do stanów mentalnych w narracjach rodziców a wykonanie testów fałszywych przekonań u dzieci w wieku 24 i 48 miesięcy
  • 02.02     dr Magdalena Kosno, dr hab. Marta Białecka-Pikul From spontaneous to reflective Theory of Mind. How gestures render development?
  • 23.02     dr hab. Marta Białecka-Pikul, dr Małgorzata Stępień-Nycz Polska adaptacja dziecięcej skali poznania społecznego
  • 09.03 mgr Paulina Szydłowska Rola statusu społeczno-ekonomicznego w rozwoju społecznych preferencji u 4-ro letnich polskich dzieci
  • 10.11 mgr Anna Filip  Zjawisko rekursji w języku, komunikacji oraz teorii umysłu
  • 24.11 mgr Joanna Jakubowska Rozwój zdolności decepcyjnych u dzieci na przełomie średniego i późnego dzieciństwa
  • 8.12 mgr Martyna Jackiewicz Techniki do pomiaru stylów rodzicielskich
  • 15.12 dr Magdalena Kosno Podsumowanie przebiegu badań
  • 22. 12 dr hab. Marta Białecka-Pikul Uniwersytet Cambridge, Centre for Family Research - relacja z pobytu na stażu naukowym

 

 

  • 12.02.2015,mgr Karolina Byczewska-Konieczny: "Czekając na chrupka. Jakie strategie radzenia sobie z sytuacją odroczonej gratyfikacji stosują dzieci 18 i 24 miesięczne?"
  • 19.03.2015, mgr Marta Szpak: "Przywiązanie a mentalizacja. System reprezentacji doświadczeń związanych z więzią jako podstawa procesów poznania społecznego".
  • 26.03.2015, dr Marta Białecka-Pikul: "Problemy metodologiczne w badaniach zachowań decepcyjnych dzieci"

Osoby zainteresowane uczestnictwem w seminarium proszone są o nadsyłanie zgłoszeń na adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. najpóźniej do 21.09.2014r.
W niedzielę 8.09.2013r. odbyło się pierwsze spotkanie Rodziców i Dzieci, które biorą udział w projekcie, oraz Zespołu Laboratorium.  Podsumowanie spotkania wraz z odpowiedziami na zadawane przez Państwa pytania mogą znaleźć Państwo TUTAJ. Fotorelacja znajduje się również na stronie Uniwersytetu Jagiellońskiego - "Tupot małych stóp w Auditorium Maximum UJ".

 

 

 

Dokładny program seminarium znajdziecie Państwo TUTAJ.

 

 

 

 

Instytut Psychologii UJ oraz Laboratorium Psychologii Rozwoju Małego Dziecka mają zaszczyt zaprosić do udziału w jednodniowym, międzynarodowym seminarium poświęconym tematyce rozwoju poznawczego w dzieciństwie, zatytułowanym „From implicit to explicit cognition. The cognitive development in childhood”. Seminarium odbędzie się 26 września br. W sali 30, Collegium Novum, ul. Gołębia 24 w Krakowie. Swój udział i wystąpienia zapowiedzieli wybitni specjaliści z dziedziny psychologii poznawczej i psychologii rozwojowej, zarówno z Polski, jak i z zagranicy.

 

 

Marta Białecka-Pikul

10.09.2020

Członkowie zespołu naszego laboratorium pracują nad tłumaczeniem na język polski książki autorstwa Naomi White i Claire Hughes pt. "Why siblings matter". Publikacja ta dotyczy roli rodzeństwa w życiu i rozwoju dziecka. Niezwłocznie powiadomimy, jak tylko prace nad tłumaczeniem zostaną zakończone.

27.05.2020

Zapraszamy do lektury wywiadu z prof. Martą Białecką-Pikul na temat tego do jakich refleksji może nas skłonić wymuszona przerwa w szkolnej rutynie. Wywiad ukazał się w najnowszym numerze poradnika psychologicznego Polityki "Ja My Oni" i dostępny jest tutaj

20.04.2020

Zapraszamy rodziców dzieci w wieku 8-36 miesięcy do udziału w badaniach "Rozwój językowy w czasie pandemii", w których psycholodzy z Uniwersytetu Warszawskiego proszą o wypełnienie krótkich kwestionariuszy. Więcej informacji można uzyskać tutaj

15.04.2020

Zapraszamy do wysłuchania porad ekspertów dotyczących zdalnego nauczania w domu At Home with the Child Experts: The Science of Learning and Teaching at Home During COVID-19 przygotowanych przez ekspertów z Society for Research in Child Development.

31.03.2020

Zapraszamy do zakładki Gry, zabawy i ciekawe linki dla dzieci na czas kwarantanny, gdzie umieściliśmy różne propozycje ciekawych aktywności dla dzieci.

16.03.2020

Zgodnie z rozporządzeniem JM Rektora UJ do 16.03 do odwołania cały zespół naszego Laboratorium pracuje zdalnie. Życzymy wszystkim dużo zdrowia.

11.03.2020

Ze względu na podjęte działania przeciwdziałające rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2 zmuszeni jesteśmy odwołać planowane na 17 kwietnia seminarium naukowe. Będziemy starali się zorganizować seminarium w późniejszym terminie.

03.03.2020

Seminarium naukowe From interaction to representation. How social cognition develops in childhood? Szczegóły w zakładce Seminarium naukowe

Zaproszenie na seminarium

 

 

31.01.2020

Niedawno ukazały się dwa artykuły członków naszego zespołu. Zapraszamy do lektury:

A. Jurasińska, M. Bukowski, M. Białecka-Pikul. (2019). The Child as an Observer: The Influence of Adults’ Nonverbal Messages on Children’s Social Attitudes. Polish Psychological Bulletin, vol. 50(4), 357-367.

M. Szpak, M. Białecka-Pikul (2019). Links between attachment and theory of mind in childhood: Meta‐analytic review. Social Development.

20.11.2019

Zaproszenie do udziału w badaniach

Czy dzieci wiedzą, że opinie wygłaszane przez innych ludzi bywają stronnicze? Czy dostrzegają stronniczość własnych sądów? Na te i inne pytania będziemy szukać odpowiedzi w projekcie pt. „Rozumienie stronniczości u dzieci w wieku 6 lat”. Nasze laboratorium poszukuje osób chętnych do udziału w badaniu pilotażowym prowadzonym w ramach projektu. Serdecznie zapraszamy rodziców wraz z dziećmi urodzonymi w okresie od października 2012 do lutego 2014! W czasie spotkania w laboratorium dziecko weźmie udział w kilku interaktywnych zadaniach zaprojektowanych z myślą o dzieciach w wieku około 6 lat. Rodzice będą mogli obserwować przebieg spotkania przez lustro weneckie i zapoznać się z działalnością laboratorium.

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do kontaktu mailowego lub telefonicznego:

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

tel. 604 882 708

 

27.09.2019

Ukazał się nowy artykuł członków naszego zespołu Joanny Jakubowskiej i Marty Białeckiej-Pikul A new model of the development of deception: Disentangling the role of false‐belief understanding in deceptive ability

25.09.2019

Do naszego zespołu dołączył dr Michał Meisner, który będzie wspierał nas w analizie statystycznej wyników w projekcie.

15.06.2019

Dziękujemy wszystkim dzieciom oraz rodzicom za udział w spotkaniu podsumowującym trzyletni projekt. Rodzice mogli wysłuchać wykładu dr hab. Marty Białeckiej-Pikul, prof. UJ o rozwoju dojrzalszej teorii umysłu, a dzieci obejrzeć przedstawienie, brać udział w warsztatach przygotowując jajkodrom oraz wspólnie bawić się w Parku Jordana.

03.06.2019

Wszystkie dzieci, biorące udział w naszym projekcie wraz z rodzicami i rodzeństwem zapraszamy na spotkanie podsumowujące nasz projekt, które odbędzie się 15 czerwca w Instytucie Psychologii UJ. Czeka na Was wiele atrakcji - przedstawienie, warsztaty i zabawy w Parku, a dla rodziców wykład kierownika laboratorium, dr hab. Marty Białeckiej-Pikul, prof. UJ pt. Dziecko w świecie umysłów: jak rozwija się rozumienie społeczne po piątym roku życia. Jeśli ktoś jeszcze się nie zgłosił prosimy o kontakt z mgr Martyną Jackiewicz ( Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. )

 

20.05.2019

Laboratorium Psychologii Rozwoju Małego Dziecka organizuje w dniu 15.06 (sobota) spotkanie podsumowujące dla dzieci, biorących udział w projekcie badawczym Laboratorium. Szukamy studentów do pomocy przy organizacji​ spotkania: przygotowanie materiałów (14.06 piątek) oraz pomocy przy organizacji zabaw i warsztatów dla dzieci(15.06). Zainteresowane osoby prosimy o zgłaszanie się mailowo do koordynatora Laboratorium mgr Martyny Jackiewicz ( Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. )

19.04.2019

Wszystkim Dzieciom oraz Rodzicom biorącym udział w badaniach w naszym Laboratorium oraz członkom naszego zespołu, studentom i sympatykom naszego ChildLabu życzymy zdrowych, pogodnych, Świąt Wielkanocnych!

20.03.2019

Zakończyliśmy ostatni etap naszym badań. Serdecznie dziękujemy wszystkim dzieciom oraz ich rodzicom za wytrwały udział w naszym projekcie.

21.12.2018

Wszystkim Dzieciom oraz Rodzicom biorącym udział w badaniach w naszym Laboratorium oraz członkom naszego zespołu, studentom i sympatykom naszego ChildLabu życzymy zdrowych, pogodnych, pachnących i pełnych miłych niespodzianek Świąt oraz szczęśliwego Nowego Roku!!!

01.10.2018

Rozpoczynamy nowy rok akademicki. Pierwsze spotkanie zespołu Laboratorium odbędzie się 4 października (czwartek) o godzinie 16.45 w sali 2.03. Harmonogram spotkań pojawi się już wkrótce.

15.09.2018

Ukazał się nowy artykuł członków naszego zespołu Białecka-Pikul, M., Kosno, M., Białek. A., Szpak M., (2019). Let’s do it together. The role of interaction in false belief understanding. Journal of Experimental Child Psychology, 177,  141-151. Zapraszamy do lektury.

01.09.2018

Witamy po wakacjach! Już niedługo ruszamy z kolejnym, III etapem naszych badań, na które będziemy zapraszać Dzieci i Rodziców uczestniczących od 6 lat w naszym projekcie. A z okazji rozpoczęcia nauki w szkole wszystkim Uczestnikom naszych badań życzymy wielu ciekawych lekcji, twórczych pomysłów i nowych przyjaciół poznanych w szkolnej ławce.

19.05.2018

W ramach Festiwalu Nauki i Sztuki w Krakowie w naszym Laboratorium odbyły się warsztaty dla dzieci oraz rodziców. Mgr Martyna Jackiewicz i mgr Joanna Jakubowska prezentowały dzieciom nasze laboratorium, a także opowiadały czym jest teoria umysłu i jak ją można badać. Rodzice w tym czasie brali udział w warsztacie Jak wspierać rozwój samoregulacji u dzieci? prowadzonym przez dr Magdalenę Kosno. O samoregulacji i warsztatach można przeczytać tutaj.

10.05.2018

Dr hab. Marta Białecka-Pikul w Polskim Radio udzieliła wywiadu red. Annie Piotrowskiej na temat rozwoju samoregulacji u dzieci.

12.04.2018

W British Psychological Society Research Digest ukazał się artykuł o naszych badaniach nad odraczaniem gratyfikacji u dzieci 18 i 24 miesięcznych. Zachęcamy do lektury.

04.04.2018

Zapraszamy na otwarty wykład dr hab. Grażyny Kmity z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego Diada czy triada? Dylematy teoretyczne, metodologiczne i aplikacyjne w badaniach nad relacją rodzice - dziecko, który odbędzie się w poniedziałek 9 kwietnia o godzinie 11.30 w sali 2.15 w Instytucie Psychologii UJ.

28.03.2018

Wszystkim dzieciom i ich rodzicom, biorącym udział w naszym projekcie, współpracownikom oraz sympatykom naszego Laboratorium składamy życzenia pogodny, radosnych i rodzinnych Świąt.

Zespół Laboratorium

12.03.2018

W środę 21 marca o godzinie. 11:30 w sali 2.15 Instytutu Psychologii UJ odbędzie się zebranie Zakładu Psychologii Rozwojowej i Wychowawczej, na którym prof. Ewa Haman (UW) wygłosi referat Jakich narzędzi badawczych potrzebujemy w międzyjęzykowych badaniach nad rozwojem języka dzieci jedno- i wielojęzycznych?

01.03.2018

W semestrze letnim zebrania zespołu będą odbywać się w czwartki w godzinach 16.45-18.15 w sali 2.15. Pierwsze zebranie odbędzie się 8 marca, a referat "Efekty treningu uwagi w okresie średniego dzieciństwa i ich transfer na pamięć operacyjną i inteligencję płynną" wygłosi mgr Monika Deja z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

21.12.2017

Wszystkim dzieciom i ich rodzicom, nauczycielom, współpracownikom i pomocnikom naszego Laboratorium życzymy zdrowych, pogodnych i pełnych refleksji Świąt oraz szczęśliwego Nowego Roku. Zespół Laboratorium

25.11.2017

W European Journal of Developmental Psychology ukazał się kolejny artykuł członków naszego zespołu o polskiej adaptacji rodzicielskiej skali do oceny poziomu teorii umysłu u dzieci (Children’s Social Understanding Scale).

07.11.2017

Zapraszamy do lektury nowego artykułu zespołu Laboratorium, w którym analizowaliśmy strategie odraczania gratyfikacji u dzieci 18- i 24-miesięcznych.

04.10.2017

Zebrania zespołu Laboratorium odbywać się będą w czwartki od 16:45 do 18:15 w Laboratorium (3.12) lub w sali 2.03.

30.09.2017

W sobotę odbył się w naszym Laboratorium otwarty wykład "Jak rozwija się rozumienie społeczne u dzieci", który wygłosiła dr hab. Marta Białecka-Pikul. W wykładzie uczestniczyli nauczyciele przedszkolni, którzy brali udział w prowadzonych przez nas badaniach.

25.09.2017

W ramach konferencji Autyzm od nauki do praktyki, członkowie naszego zespołu dr Arkadiusz Białek i dr Magdalena Kosno, prowadzili warsztat Wspólna uwaga i jej znaczenie w rozwoju człowieka. W warsztacie uczestniczyli terapeuci, pracujący z dziećmi ze spektrum autyzmu.

10.09.2017

Rozpoczynamy kolejny etap naszych badań. Nasi uczestnicy mają już 6- i pół lat. Czekamy na nich w naszym Laboratorium z różnymi ciekawymi zadaniami i zabawami.

27.08.2017

W dniach 29 sierpnia - 1 września członkowie naszego zespołu brali udział w 18. Europejskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej w Utrechcie, Holandii. Prezentowane postery można zobaczyć w zakładce Wystąpienia.

10.08.2017

Informujemy, że na Wydziale Psychologii UW odbywa się konkurs na stanowisko adiunkta w dziedzinie psychologii rozwojowej. Więcej informacji można uzyskać tutaj.

26.06.2017

Najbliższe zebranie zespołu Laboratorium odbędzie się 7 lipca (piątek) o godzinie 10:00.

19.06.2017

W serwisie Nauka w Polsce ukazała się informacja o prowadzonych w naszym Laboratorium badaniach. Przedstawiono wyniki badań nad zasobem słownictwa dzieci dwuletnich. Artykuł można przeczytać tutaj.

17.05.2017

Kolejne zebrania zespołu Laboratorium będą odbywać się w czwartki o godz. 16:45 w Laboratorium. Jutro będziemy mogli posłuchać mgr Martyny Jackiewicz, która będzie mówić o statusie socjoekonomicznym rodziny i odległych celach socjalizacyjnych rodziców dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa.

08.05.2017

W Journal of Speech, Language, and Hearing Research ukazał się artykuł członków naszego zespołu Marty Białeckiej-Pikul, Małgorzaty Stępień-Nycz oraz Anny Ochał. Artykuł dotyczy porównania zasobu słownictwa 2-latków mówiących w języku polskim i angielskim. Zasób słownictwa mierzony był adaptowanym narzędziem Language Development Survey (LDS; Rescorla, 1989).

 

13.04.2017

Wszystkim uczestnikom naszych badań: dzieciom, rodzicom, nauczycielom oraz sympatykom naszego Laboratorium pragniemy złożyć życzenia:

Radosnych, pogodnych oraz spędzonych w rodzinnej atmosferze Świąt Wielkiej Nocy.

 

29.03.2017

Wszystkie osoby zainteresowane odbyciem stażu lub praktyk w naszym Laboratorium zapraszamy do zapoznania się z ogłoszeniem o możliwości odbycia stażu/praktyk. Czekamy na zgłoszenia do 20 czerwca 2017r.

Ogłoszenie o możliwości odbycia stażu

Ogłoszenie o możliwości odbycia praktyk

07.03.2017

Zakończyliśmy pierwszy etap badań w naszym projekcie, z udziałem dzieci 5- i pół letnich i ich rodziców. Obecnie przygotowujemy się do kolejnego etapu, w ramach którego będziemy odwiedzać przedszkola uczestniczących w naszym projekcie dzieci i prosić nauczycieli o wypełnienie kwestionariuszy dotyczących zachowań społecznych dzieci w wieku przedszkolnym.

24.02.2017

W European Journal of Developmental Psychology właśnie ukazał się artykuł członków naszego zespołu: Małgorzaty Stępień-Nycz, Irminy Rostek, Marty Białeckiej-Pikul i Arkadiusza Białka. Artykuł dotyczy polskiej adaptacji kwestionariusza do pomiaru temperamentu u małych dzieci Early Childhood Behavior Questionnaire (ECBQ).

22.02.2017

Kolejne szkolenie przed nami. 10 marca wybieramy się do Warszawy do zaprzyjaźnionego Baby Labu na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie dr hab. Przemysław Tomalski będzie nas szkolił z zastosowania eyetrackera w badaniach z udziałem dzieci.

07.02.2017

Ferie trwają, ale nasz Zespół pracuje intensywnie. Poniżej znajduje się kalendarz wystąpień w ramach Zebrań Zespołu.

01.02.2017

W ramach doskonalenia umiejętności statystycznych członków naszego Zespołu od 20 lutego 2017r. będziemy brać udział w Webinarium: Mplus webinar in Structure Equation Modelling from a Cambridge University researcher. Szkolenie poświęcone jest zastosowaniu programu Mplus do analizy wyników longitudinanlych badań. Szkolenie potrwa do 27 marca 2017r.

28.01.2017

W sobotę (28.01) w naszym Laboratorium odbyło się szkolenie dotyczące zastosowania Skali Wczesnej Komunikacji Społecznej (Early Social Communication Scales, ESCS). Dr Arkadiusz Białek oraz dr Magdalena Kosno dzielili się z koleżankami z Katedry Psychologii Rehabilitacyjnej Wydziału Psychologii UW, doświadczeniami z prowadzenia badań z zastosowaniem Skali oraz analizy zachowań badanych 12- i 18-miesięcznych dzieci.

31.12.2016

Wszystkim uczestnikom naszego projektu, Małym i Dużym, a także sympatykom naszego Laboratorium życzymy wszelkiej pomyślności w Nowym Roku!!

15.12.2016

Plan wystąpień na zebraniu zespołu Laboratorium wygląda następująco:

Zebrania zespołu odbywają się w czwartki w godzinach 16:45-18:15 w sali 2.04.

15.10.2016

Od września ruszyły badania w ramach projektu "Stabilność i ciągłość w rozwoju teorii umysłu w średnim dzieciństwie. Trajektorie i predyktory rozwoju". Pani Martyna Jackiewicz kontaktuje się z Rodzicami i zaprasza do naszego laboratorium na spotkania z dzieckiem. Cieszymy się, że są Państwo razem z nami, o czym świadczy napięty grafik prac Laboratorium. Zachęcamy do zapoznania się z celami projektu, o których można  przeczytać w zakładce Projekty.

16.05.2016

Z radością informujemy, że laboratorium otrzymało środki na kontynuowanie badań! Projekt zatytułowany "Stabilność i ciągłość w rozwoju teorii umysłu w średnim dzieciństwie. Trajektorie i predyktory rozwoju" będzie finansowany przez Narodowe Centrum Nauki. To pozwoli nam obserwować dalszy rozwój dzieci, które są z nami od kilku już lat. Niezmiernie się cieszymy i już dzisiaj zapraszamy do Instytutu Psychologii. Będziemy kontaktować się się z Rodzicami mailowo i telefonicznie prawdopodobnie w drugiej połowie sierpnia lub na początku września.

17.01.2015

Laboratorium ma nowe logo! Stąd też zmiana nagłówka strony. Mamy nadzieję, że się Państwu podoba.

30.10.2015

W październikowym numerze Alma Mater ukazał się tekst o czerwcowym spotkaniu podsumowującym projekt. Zachęcamy do lektury!

"Laboratorium Psychologii Rozwoju Małego Dziecka funkcjonuje w Instytucie Psychologii UJ od lutego 2011 roku. Naukowcy pracujący w tej jednostce prowadzą badania mające na celu opisanie i wyjaśnienie mechanizmów zmian w rozwoju poznawczym i społecznym małych dzieci. Wyjaśniają, jak najmłodsi widzą świat, jak go interpretują oraz jak interpretują zachowania innych ludzi. Dzięki nowoczesnej, specjalnie przygotowanej pracowni badania prowadzone są w bezpiecznej i przyjaznej dla małych uczestników atmosferze...." [ czytaj całość ]

28.07.2015

Z przyjemnością publikujemy relację i zdjęcia ze spotkania podsumowującego 3 lata projektu "Narodziny i rozwój zdolności do mentalizacji". Zapraszamy do zapoznania się z materiałami.

26.06.2015

Tydzień temu w sobotę 20.06.2015 roku odbyło się spotkanie podsumowujące 3 lata projektu. Pomimo niesprzyjającej pogody, bawiliśmy się świetnie w pomieszczeniach nowego Instytutu Psychologii UJ. Relację ze spotkania można przeczytać TUTAJ.

16.06.2015

Już w najbliższą sobotę 20.06.2015 spotykamy się: Nasi Mali Uczestnicy Badań, ich Rodzice oraz Zespół Laboratorium. Będą rozdawane certyfikaty i pamiątkowe płyty, będzie wykład dr hab. Marty Białeckiej-Pikul oraz wiele atrakcji dla dzieci. Liczymy, że pogoda będzie nam sprzyjać!

Szczegółowy program i informacje zostały rozesłane do Państwa drogą elektroniczną. Rodzice, którzy nie potwierdzili przybycia, a chcieliby dołączyć do wydarzenia, proszeni są o kontakt mailowy.

Po wydarzeniu umieścimy podsumowanie spotkania na naszej stronie.

24.05.2015

Informujemy, że spotkanie dla rodziców i dzieci, które biorą udział w projekcie, odbędzie się w sobotę 20.06.2015. Zaproszenie i szczegółowe informacje otrzymają Państwo w wiadomości email.

23.05.2015

W piątek 22.05.2015 mieliśmy przyjemność opowiadać o laboratorium w ramach Festiwalu Nauki. Udostępniamy plakat [TUTAJ] oraz publikujemy kilka zdjęć:

10.03.2015

Podajemy tytuły referatów, które będą prezentowane podczas najbliższych czwartkowych zebrań laboratorium:

20.02.2015

Niedługo rozpoczynamy kolejną turę badań. Spotkania z dziećmi będą odbywać się już w nowym laboratorium. Zapraszamy do zapoznania się ze zdjęciami z nowych pomieszczeń i informacjami dotyczącymi dojazdu.

14.11.2014

Z przyjemnością zamieszczamy relację z międzynarodowego seminarium pt. "From implicit to explicit cognition. The cognitive development in childhood", które odbyło się 26. września 2014. Oprócz relacji z sympozjum, udostępniamy również niektóre z prezentacji. Zapraszamy do lektury! [ Aby przejść do sprawozdania, proszę kliknąć TUTAJ ]

21.20.2014

Miniony rok akademicki 2013/2014 był bardzo owocny. Prezentowaliśmy wyniki badań, prowadzonych w ramach laboratorium, na wielu konferencjach. Szczegółowe informacje oraz prezentacje znajdą Państwo na stronie "Wystąpienia". Na stronie "Publikacje" znajdą Państwo natomiast dwa artykuły: "Udział gestów wskazujących w rozwoju umiejętności osiągania wspólnego odniesienia" oraz "The Nature of Child-Adult Interaction. From Turn-Taking to Understanding Pointing and Use of Pointing Gestures".

03.06.2014

MIĘDZYNARODOWE SEMINARIUM

 

„FROM IMPLICIT TO EXPLICIT COGNITION. THE COGNITIVE DEVELOPMENT IN CHILDHOOD”

 

KRAKÓW, 26.09.2014

 

From Implicit to Explicit Cognition. The Cognitive Development in Childhood

11.11.2013

Właśnie dodaliśmy informacje o konferencjach, które odbyły się w roku ak. 2012/2013, a na których prezentowaliśmy nasz projekt. Listę konferencji znajdą Państwo TUTAJ. Możliwe jest również pobranie posterów w formacie pdf. Miłej lektury!

19.09.2013

1. spotkanie Rodziców, Dzieci i Zespołu Laboratorium

Dla tych z Państwa, którzy nie uczestniczyli w spotkaniu, publikujemy prezentację dra Arkadiusza Białka pt. "Jeszcze nie mówi, a już porozumiewa się - rozwój komunikowania się małych dzieci".

10.05.2012

W specjalnym wydaniu Charakterów zatytułowanym "Dziecko od początku. Przybornik rodzica" ukazał się artykuł "Mali znawcy umysłów" autorstwa Arkadiusza Białka i Marty Białeckiej-Pikul.

20.04.2012

Wyszedł "Projekt Jagielloński", w którym opisane są projekty badawcze realizowane na Uniwersytecie Jagiellońskim, m.in. nasz projekt. Całość można znaleźć TUTAJ. Można również pobrać tylko opis laboratorium [ pobierz ].

19.02.2012

W Radio Kraków można było wysłuchać informacji o projekcie "Mentalizacja", opartych o rozmowę z dr Białecką-Pikul i dr Białkiem. Audycji można wysłuchać pobierając ją z naszej strony [ pobierz ].

2.02.2012

O projekcie "Mentalizacja" napisano w Gazecie Wyborczej: "Badania na UJ: jak dzieci rozumieją innych".

16.12.2011

"Jak dzieci widzą świat?" - artykuł o laboratorium na stronie Uniwersytetu Jagiellońskiego.

12.12.2011

Laboratorium ma swoją stronę również na facebook.pl - Laboratorium Psychologii Rozwoju Małego Dziecka. Zapraszamy do grona naszych sympatyków.

2.10.2011

Zapraszamy do lektury artykułu Marty Białeckiej-Pikul i Arkadiusza Białka „Dlaczego przedszkolakom potrzebna jest wiedza o umyśle?” z najnowszego (8/2011) wydania „Wychowania w Przedszkolu”.

12.04.2011

Jeżeli mieszkacie w Wilekiej Brytanii lub Irlandii, jesteście Rodzicami dziecka w wieku 24-36 miesięcy i chcielibyście wziąć udział w projekcie dotyczącym rozwoju dzieci dwujęzycznych, zapraszamy na stronę www.psychologia.pl/bi-sli-pl.

31.03.2011

Udostępniamy artykuł "Dziecko - naukowiec w kołysce czy mieszkaniec planety Umysł?" opublikowany w czasopiśmie "Wszechświat". Artykuł obejmuje treści wykładu dr Marty Białeckiej-Pikul mającego miejsce w ramach Tygodnia Mózgu w Krakowie.

13.03.2011

W najbliższy wtorek (15.03) o g. 17.00 w Auditorium Maximum UJ (ul. Krupnicza 33) odbędzie się wykład dr Marty Białeckiej-Pikul pt."Dziecko - naukowiec w kołysce czy mieszkaniec planety Umysł?". Wykład odbędzie się w ramach Tygodnia Mózgu. Zapraszamy.

Z żalem informujemy, że w dniu 12 października zmarła prof. Leslie Rescorla, wspaniały człowiek i wybitny psycholog rozwojowy. Nie potrafimy napisać o Pani Profesor piękniej niż jej Bliscy.

https://www.legacy.com/obituaries/burlingtonfreepress/obituary.aspx?n=leslie-altman-rescorla&pid=196956210

Chcemy na ręce Bliskich złożyć wyrazy naszego współczucia i powiedzieć, że możliwość współpracy z Panią Profesor nad polską wersją jej narzędzia - Language Development Survey (https://pubs.asha.org/doi/abs/10.1044/2016_JSLHR-L-15-0385) była dla nas niezwykłym doświadczeniem i zaszczytem.

https://www.researchgate.net/profile/Leslie_Rescorla

https://www.inquirer.com/obituaries/leslie-rescorla-bryn-mawr-college-psychologist-child-study-center-delayed-speech-in-toddlers-dies-obituary-obituaries-20201015.html

Marta Białecka-Pikul